Sunday, April 19, 2009

Iljimae



Watak:
  • Lee Jun Ki - Gyum/Yong/Iljimae
  • Han Hyo Joo - Eun Chae
  • Lee Young Ah - Bong Soon
  • Park Shi Hoo - Cha Dol/Shi Hoo

Sinopsis:
Iljimae adalah satu misteri, pencuri berpakaian serba hitam yang meropmpak pegawai kerajaan yang merima rasuah dan diagihkan kepada golongan miskin. Dia mencuri bukan kerana kebendaan sahaja tetapi juga rakyat, mereka adalah dari kalangan banduan-banduan atau penjenayah-penjenayah yang bersembunyi daripada penghakiman. Setiap kali berlakunya rompakan, mereka akan meninggalkan satu lukisan kecil bercorak bunga-bunga plum merah yang dipanggil "meh hwa". Seluruh rakyat menyokong tindakan Iljimae manakala sang raja dan bangsawan berusaha untuk menangkapnya dan mencari identitinya.

Gyum adalah anak lelaki seorang bangsawan baik yang merupakan seorang penyokong yang boleh dipercayai oleh raja itu dan merupakan ahli pusat bagi pertubuhan rahsia, Hanowheh, pertuanan penting dan sang raja sebagai pemimpin mereka. Dia berpindah pergi dari ibu kota untuk tinggal dengan aman dengan isterinya, anak perempuan, dan bayi lelaki di negara itu. Beberapa tahun selepas itu, dia pulang untuk menemui lagi anggota sekaligus membincangkan mengenai negeri. Bagaimanapun, satu khabar angin misterius tersebar bahawa dia berkomplot untuk menggulingkan raja.


Sebenarnyakan, aku dah tak ada idea apa nak tulis di dalam blog ni. Tapi takkan aku nak biar takde langsung entry untuk bulan ini. Kepada sesiapa yang meminati drama korean dan mengikuti siaran 8TV setiap pukol 8.30 malam mesti tahu pasal cerita ini.


Download here