Saturday, July 12, 2008

Filem Ayat - ayat cinta (Indonesia)


Ini adalah kisah cinta. Tapi bukan cuma sekadar kisah cinta yang biasa. Ini tentang bagaimana menghadapi turun-naiknya persoalan hidup dengan cara Islam. Fahri bin Abdillah adalah pelajar Indonesia yang berusaha mendapatkan master di Al Ahzar. Disana dia terpaksa bertahan dengan panas-debu Mesir. Bergelumang dengan berbagai macam masalah dan kesederhanaan hidup. Bertahan dengan menjadi penerjemah buku-buku agama. Semua masalah dihadapi Fahri dengan penuh sabar kecuali satu: menikah.

Kenapa? Karana Fahri adalah lelaki taat yang naif. Dia tidak akan bercinta sebeluh. Dia kurang berminat apabila berhadapan dengan mahluk bernama perempuan. Hanya ada sedikit perempuan yang dekat dengannya selama ini. Neneknya, Ibunya dan saudara perempuannya.

Betul begitu? Apabila pindah ke Mesir semua perkara berubah. Tersebutlah Maria Girgis. Jiran satu flat yang beragama bukan islam tapi mengagumi Al Quran. Dan menganggumi Fahri. Kekaguman yang berubah menjadi cinta. Sayang cinta Maria hanya tercurah dalam diary sahajaja.

Lalu ada Nurul. Anak seorang ustaz terkenal yang juga menuntut ilmu di Al Azhar. Sebenarnya Fahri menaruh hati pada gadis manis ini. Sayang rasa mindanya yang hanya anak keturunan petani membuatnya tidak pernah menunjukkan rasa apa pun pada Nurul. Sementara Nurul pun menjadi ragu dan selalu tertanhya-tanya.

Setelah itu ada Noura. Juga jiran yang selalu diseksa oleh Ayahnya sendiri. Fahri bersimpati penuh dengan Noura dan ingin menolongnya. Sayang hanya simpati saja. Tidak lebih. Namun Noura yang mengharap lebih. Dan nantinya ini menjadi masalah besar ketika Noura menuduh Fahri memperkosanya.

Terakhir muncullah Aisha. Si mata indah yang menyihir Fahri. Sejak sebuah kejadian di metro, saat Fahri membela Islam dari tuduhan kolot dan kaku, Aisha jatuh cinta pada Fahri. Dan Fahri juga tidak boleh membohongi hatinya.